Filippiinit matkakohteena | Matkan suunnittelu, reitti ja kokemuksia

Filippiinit-matkakohteena

Filippiinit matkakohteena, ja erityisesti Palawanin alue, on yksi mahtavimmista kohteista, joissa olen käynyt. Tuosta reissusta, jonka toteutimme helmi-maaliskuussa 2019, on jäänyt lukuisia upeita muistoja ja sinne haluaisin ehdottomasti joskus palata. Kun matkaa suunniteltiin pohdin, viihtyisinkö tuolla, jossa vaikutti olevan, no oikeastaan vaan rantoja. Lapsena rakastin rantaa ja merta, mutta sittemmin pelkkä löhöily on alkanut käymään tylsäksi. Näin matkakohteet ovat vaihtuneet useammin kaupunkikohteisiin tai rantakaupunkeihin, joissa olisi muutakin nähtävää ja koettavaa. Pienen tutustumisen jälkeen Filippiinit vaikutti kuitenkin mielenkiintoiselta ja eksoottiselta kohteelta, joten aloimme suunnittelemaan matkaa.

Matkan suunnittelu ja kohteet

Palawan

Filippiineillä saaria riittää ja yleisin vinkki tuntuikin olevan: ”älkää jääkö Manilaan, vaan menkää saarille”. Näin katseemme kääntyi toinen toistaan upeampien saarten tutkimiseen. Ihan tarkkaan en muista, miten päädyimme Palawaniin, mutta se oli ehdottomasti erinomainen valinta. Palawan on suuri saari Palawanin provinssissa, johon kuuluu muitakin saaria. Se on Travel+Leisuren -lehden äänestyksessä valittu usein yhdeksi maailman parhaista saarista.

matkailu Filippiinit

Kun kohde oli valittu, tuli vielä pohtia tarkemmat kaupungit ja kylät, joissa haluaisimme vierailla. Selvää oli, ettemme halunneet viettää koko aikaa yhdessä kohteessa, vaan kierrellä ja nähdä erilaisia paikkoja. Lähestyimme asiaa käytännöllisyyden kautta, eli mihin voisi voisimme lentää ja miten pääsisimme liikkumaan paikasta toiseen. Päädyimme siis ensin varaamaan edestakaiset lennot Helsingistä Manilaan, jonne lähes kaikki kansainväliset lennot saapuvat. Sieltä jatkaisimme matkaa lentäen Coroniin, josta ottaisimme lautan El Nidoon. Sieltä bussikyydillä Port Bartonin kautta Puerto Princesaan, josta lennettäisiin takaisin Manilaan.

Matkakertomus

Seuraavassa tiivistetty matkakertomus, jokaisesta kohteesta voit lukea lisää tulevissa postauksissa! 😊

matkareitti-filippiinit

Manila

Matkamme alkoi lennolla Helsingistä Dohan kautta Manilaan. Saavuimme illan suussa, joten päätimme ottaa yhden yön Airbnb huoneen lentokentän tuntumasta, ennen matkan jatkamista eteenpäin. Lentokentän lähellä oli ihan kävelymatkan päässä kivoja huoneistoja ja ympäristöstä löytyi joitain ruokapaikkoja sekä ruokakauppa. Kovin pitkään emme alueeseen ehtineet tutustua, sillä jo seuraavana aamuna oli taas aika ottaa kamppeet kantoon ja suunnata takaisin lentoasemalle.

Manila -> Coron

Coron-Palawan

Pienellä potkurikoneella suuntasimme kohti Busuangan saarta, Palawanin maakunnassa, jossa Coron sijaitsee. Lentoaika oli reilun tunnin ja laskeutuminen oli kerrassaan upeaa katseltavaa, kun kone pujotteli vuorten välistä pienen pienelle lentokentälle. Niin pientä kenttää en olekaan ennen tavannut. Lentokoneesta laskeuduttiin kiitoradan vieressä maan tasalle ja käveltiin terminaaliin, jossa matkalaukkuhihnoista ei ollut tietoakaan, vaan tavarat tuotiin eräänlaiselle puutiskille, josta omansa pääsi noukkimaan. Lentokentältä olimme varanneet kimppakyydin Coronin keskustaan ja meitä odotettiinkin jo parkkipaikalla. Matka taittui mukavasti ja saimme kyydin aivan majapaikkamme ovelle asti.

Coron -> El Nido

El-Nido-Saarihyppely

Coronin kaupunki on pieni, mutta kaunis ja monipuolinen. Ruokapaikkoja oli runsaasti ja tekemistäkin riitti. Vietimme Coronissa neljä päivää, joiden aikana ehdimme muun muassa käydä parilla saarihyppelyllä ja kiivetä Mount Tapayasille.

Lue lisää Coronista ja sen nähtävyyksistä täältä!

Coronista jatkoimme matkaa lautalla kohti El Nidoa, matka taittui mukavasti ja satamaan ja satamasta pääsi helposti tuktuk-kyydillä. El Nido oli selkeästi hieman turistisempi kohde kuin Coron ja tarjontaa oli sen mukaisesti. Viihdyimme täälläkin hyvin neljän päivän ajan, kävimme saarihyppelyillä ja fiilisteltiin ”kaupungilla”.

El Nido -> Port Barton

Port-Barton-Palawan

El Nidosta matka jatkui minibussilla kimppakyydillä kohti pientä kylää nimeltään Port Barton. Olimme jo etukäteen lukeneet paikan olevan pieni ja vielä kehittyvä ja juuri sen takia se olikin mielenkiitoinen kohde. Ajomatka kulki pieniä teitä halki viidakon ja vihdoin saavuimme nimelliselle bussiterminaalille, joka tuntui olevan, no keskellä ei mitään. Lyhyt tuktuk-matka vei meidät hiekkateitä majapaikkaamme ja ensivaikutelma oli, että nyt ollaan kyllä todella pienessä kylässä ja niin oltiinkin. Port Barton oli lopulta kokemuksena aivan upea. Rauhaisaa olemista ja tunnelmaa, rento ja välitön ilmapiiri, ei suuria turistimassoja ja pieni mukava länsimaalaisyhteisö, joka oli asettunut alueelle pyörittämään erilaisia pieniä yrityksiä. Nähtävää ja koettavaakin riitti meidän neljän päivän pysähdykseen riittävästi.

Port Barton -> Puerto Princesa

Puerto-Princesa-Filippiinit

Port Bartonin hiekkateiden pölyt kengissä jatkoimme matkaa kohti Palawanin suurinta kaupunkia Puerto Princesaa. Tämäkin matka taittui kimppakyydillä, joskin tällä kertaa tunnelma oli minivanissa hyvin tiivis. Perille kuitenkin päästiin ja täällä olimme valinneet majapaikaksemme isomman hotellin, oli uima-allas ja iso länsimaalaisin standardein oikein miellyttävä huone. Täällä käytimme aikamme kaupunkiin tutustuen, uima-altaalla rentoutuen, hyvin syöden ja vieraillen muun muassa paikallisessa panimossa.

Puerto Princesa -> Manila

Manila Filippiinit

Viimeinen etappi ennen kotiinpaluuta oli lento takaisin Manilaan. Lentokenttä oli Puerto Princesassa aivan hotellimme vieressä ja matkaan päästiin siis mukavasti. Manilan vilkkaassa ja suuressa kaupungissa viihdyimme vielä muutaman yön tutustuen kaupunkiin ja sen nähtävyyksiin.

Yhteenveto

Matkallamme meillä oli myös ilo tutustua muutamiin paikallisiin sekä muihin matkailijoihin. Kaikki tuntuivat olevan reissussa avoimin mielin ja positiivinen tunnelma oli aina läsnä. Filippiinit ovat jääneet meille mieleen yhtenä upeammista kokemuksista kokonaisuudessaan. Ruoka oli hyvää, ihmiset ystävällisiä, paikat sanoinkuvailettoman kauniita ja hintataso länsimaalaiselle myös hyvin edullinen. Filippiinit matkakohteena on upea ja valloittava!

Tulen kirjoittamaan vierailemistamme kohteista vielä tarkemmin omiin postauksiin niin nähtävyyksistä, tekemisestä kuin kokemuksista. Keräten yhteen omat vinkit ja näkemykset tämän reissun perusteella. Mutta jos nyt olet miettimässä matkaa Filippiineille, voin ehdottomasti lämpimästi suositella valitsemaamme matkareittiä. Sen varrella pääsi näkemään useita kohteita, erilaisine tunnelmineen. Kolmen-neljän päivän pysähdys riitti hyvin paikkojen tutkimiseen, eikä matka tuntunut vain matkustamiselta.

Lue lisää Coronista ja sen nähtävyyksistä täältä!